Spækhuggere og pukkelhvaler

Muligheden for at se spækhuggere

Den altovervejende grund til, at vi var rejst til Tromsø, var muligheden for at se spækhuggere. Vi har tidligere været på hvalsafari – bl.a. i Mexico og på Madagaskar. Men nu havde vi mulighed for at komme ud og se verdens største delfinart.
Vi havde på forhånd også undersøgt muligheden for at snorkle med dette prægtige dyr, men vi var nok alligevel begge glade for, at vi skulle blive i båden, da det kom til stykket. Temperaturen var omkring -18 grader, da vi sejlede af sted for at kigge efter både spækhuggere og pukkelhvaler. (Hvis du skulle være interesseret i at snorkle med spækhuggere, så kan dette også lade sig gøre – læs vores oplevelser med Hvalsafari ved Skjervø. Vi har dog ikke selv snorklet med dem endnu).

Både pukkelhvaler og spækhuggere flokkes omkring Tromsø i vintermånederne på grund af de store sildestimer, som de jager. Så det er det perfekte tidspunkt at se dem, og det kan jo fint kombineres med nordlys.

Aflysning af turen?

Vi havde booked en tur med Tromsø Friluftsenter. Men da vi mødte op om morgenen, sagde vores guide Trine straks, at vi kunne nå at ombestemme os… Men hvad var nu det for noget?! Vi havde talt om denne tur i mere end to år, så vi var på ingen måde klar til at fortryde nu.
Hendes begrundelse var, at det var en meget kold morgen. Og med vinden oveni, så ville det føles som omkring -36 grader. Hun gav os et par forskellige muligheder:

• Vi kunne få vores penge tilbage
  • Vi kunne vælge en kutter i stedet for, hvor det var muligt at gå indenfor og få varmen
  • Vi kunne tage af sted i ripbåden (en stor gummibåd med meget kraftige motorer), som først planlagt.

Vi var ikke i tvivl. På trods af udsigten til meget kolde tæer, så gav vi ikke op. Vi VILLE af sted.

Klar til afgang

Vi kørte i bus fra Tromsø til Kvaløya (Hvalø), hvorfra vi skulle sejle. Da vi kørte ned på havnen, så vi den første pukkelhval gennem bussens vinduer. Med denne velkomst var vi ikke i tvivl om, at det nok skulle blive en god tur.

Heldigvis fik vi udleveret nogle store og kraftige overlevelsesdragter, som kunne komme ud over alt vores andet tøj. Derudover pakkede vi os begge ind med elefanthuer, halstørklæder og store luffer. Og så var vi klar til afgang.

Two Danes On Tour på hvalsafari i Tromsø

Vi var heldige at komme først ombord på ripbåden og fik de to forreste sæder. Selvfølgelig var det der, man fik mest vind i ansigtet – men det var også der, vi havde den aller bedste udsigt!

En fantastisk tur

Snart var vi af sted. Vi sejlede i de flotte fjorde og nød virkeligt turen. Ikke lang tid efter så vi den første hval i horisonten, og snart efter satte skipper kurs imod den. Den kom op et par gange inden den var væk igen.

Pukkelhval på hvalsafari

Ikke lang tid efter så vi flere hvaler i horisonten. Da vi kom tættere på, var der hvaler på begge sider af båden samtidig, og nu kom de rigtig tæt på. I baggrunden havde vi de smukkeste solnedgangsfarver, som fuldendte oplevelsen.

På hvalsafari med solopgangsfarver

Pukkelhval

Dette var kun en forsmag på, hvad der ventede os. I de følgende to timer så vi masser af både hvaler og spækhuggere. Så mange, at vi snart holdt op med at tælle dem.
Pukkelhval i Tromsø
Vi fik lov til at gå rundt i båden og sætte os ude i forstavnen, så vi kom helt tæt på vandoverfladen.

Spisende hvaler

Fantastiske spækhuggere

Spækhuggerne var intet mindre end fantastiske! Så elegante i vandet. Og for os var det en stor oplevelse at se dem i naturen. Noget vi virkelig havde set frem til og håbet på – for det er jo ikke en zoologisk have, så der er ingen garanti for, at man ser noget.
Det aller fedeste var, når spækhuggerne kom helt tæt på båden, men dog stadig under vandoverfladen. Så svømmede de sidelæns forbi, så man kunne se deres smukke hvide aftegninger på den mørke krop.

Første spækhugger i sigte

Fin spækhugger

Vi kom glade om end lidt kolde tilbage til havnen, hvor der ventede os den dejligste varme fiskesuppe. Vi havde kolde tæer, men frøs ellers ikke, og de kolde tæer var hurtigt glemt igen, når vi tænkte på alle de fantastiske oplevelse, vi havde fået i løbet af formiddagen.

Spækhuggerfinde

Se alle vores blogindlæg fra Norge
Læs også: Tromsø
Læs også: Nordlys i Tromsø
Hvis du ikke allerede følger os på Facebook eller Instagram: @twodanesontour, så skal du være meget velkommen. Her lægger vi endnu flere billeder ud og kommer med opdateringer, når vi er på farten.

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Hej Kim og Rikke
    Det var HELT fantastisk! Og vi gjorde det gerne igen. For os var det meget særligt at få lov til at se spækhuggere i naturen.
    Tak for jeres kommentar og god rejsevind

2. Hej Bettina
    Vi havde selv lange underhylere, skibukser, vinterjakke, hue, vanter og halstørklæde, uldsokker, vandrestøvler og elefanthue med.
    Det eneste vi lånte (og som var med i prisen) var overlevelsesdraget/overtræksdragt, som fulgte med på begge de to ture, vi havde booket. Den kunne trækkes ud over alt det andet tøj vi havde på.
    Til 4 dage havde vi hver pakket i en almindelig trolley, så vi havde ikke en MASSE bagage med.

Hygge hejsa
    Rasmus og Anne Marie

3. Hej.. Hvornår ville i råde til at man tog afsted på sådan en tur? Altså hvornår er der størst garanti for at se spækhugger og hvaler? Er der mulighed for det hele januar mdr. Mvh. Tatiana

4. Kære Tatiana
    Tak fordi du kiggede forbi vores blog.
    Man kan se både spækhuggere og pukkelhvaler hele januar måned. Tromsø er et rigtig godt sted at se dem, og der er nem adgang til byen med fly og derfra med lufthavnsbus til centrum.
    Vi skal af sted igen i januar men denne gang til Andenes på øen Andøya. Det bliver en lidt anden tur, da vi flyver til Narvik/Evenes og har lejet bil derfra. Vi er spændte på hvordan det går med at køre i det norske vintervejr, og hvordan hvalturene er derfra. Det kommer der mere om på bloggen i det nye år.

Rigtig godt nytår og god tur, hvis du kommer af sted.
    Venlig hilsen

5. Hejsa!
    Min kæreste og jeg er netop flyttet til Tromsø og skal bo her et års tid. Vi er allerede ret forelskede i byen og området.
    Vi vil begge så gerne på en tur som den I havde her.
    Hvornår på året var I afsted? Ved du hvilke måneder det er mest optimalt? 🙂
    Mange hilsner fra Amalie

• twodanesontour says:

Hej Amalie
      Hvor lyder det fantastisk med et år i Tromsø! Vi var, som du kan læse, også vilde med byen, og vi skal derop igen på forlænget weekend til januar – måske er det jer, som skal give os tips til byen til den tid 🙂

Vi var af sted i januar 2016. Man kan tage på hvalsafari hele året, men hvis man vil se spækhuggere, så er det bedst fra december til februar. Det var virkelig en fantastisk hvaltur – men kører man langs kysten, kan man også være heldige at se dem fra bilen. Jeg synes dog, at I skal tage mindst en bådtur mens I er der. Det var dyrt, men alle pengene værd.

Held og lykke i smukke Nordnorge

• Lau says:

Kan i anbefale steder at bo i Tromsø, når man i lighed med jer, skal på forlænget weekend i januar

• twodanesontour says:

Hej Lau
          Tak for dit spørgsmål – hvor lyder det dejligt med en forlænget weekend i Tromsø. Du kan godt glæde dig, det er en rigtig hyggelig by.
          Vi ville uden tvivl vælge et hotel i centrum. Vi har prøvet to forskellige: SmartHotel og Quality Saga. Det sidste var klart det bedste, men også ca. dobbelt så dyrt som SmartHotel. SmartHotel var egentlig ok, men værelset var mega lille og lavet af beton.
          En anden mulighed er at finde noget på AirBnb eller på Booking.com. På Booking har vi også haft et godt og et mindre godt sted – desværre bliver den gode lejlighed ikke lejet ud længere.
          Vi har skrevet lidt forskellige indlæg om Tromsø. Du kan bl.a. læse vores “Gør det selv guide” https://twodanesontour.com/2019/02/vores-guide-til-en-tur-til-tromsoe-om-vinteren/
          og vores anbefalinger til gode restauranter – husk at bestille bord hjemmefra, da meget er optaget i højsæsonen. https://twodanesontour.com/2019/02/vores-guide-bedste-restauranter-i-tromsoe/
          Du er meget velkommen til at spørge igen, hvis der er andet, vi kan hjælpe med.
          Endnu engang rigtig god tur til januar