Midnatssol over Tromsø

Tromsø er en by, som vi elsker højt. Vi har tre gange før besøgt byen i januar, hvor vi har haft chance for at se nordlys, hvaler og spækhuggereUd over disse dejlige naturopleveler, synes vi, at Tromsø er en rigtig hyggelig lille storby med masser af charme og mange gode restauranter. Men vi har altid drømt om at se Tromsø badet i midnatssol.

Da sommerferien til Svalbard ville betyde en mellemlanding i Tromsø, besluttede vi hurtigt, at det skulle udnyttes. Det ville være en fantastisk chance for at opleve Tromsø om sommeren.

Tromsø forude

Det var lidt spøjst at pakke til denne sommerferie, da vi jo pakkede vintergarderobe midt om sommeren. Derfor måtte vi også lige have taget et billede i Københavns lufthavn iført vinterjakker i 26 graders varme.

Vi er klar i Kastrup Lufthavn i 26 graders varme

Ved at følge vejrudsigten på yr.no, fandt vi et par dage før afgang ud af, at der pludselig var varslet sommervejr i Tromsø netop i den weekend, hvor vi skulle være der. Derfor fik vi i sidste øjeblik presset lidt sommertøj og et par sandaler i kufferten.

Flyvningen over Nordnorge var utrolig smuk, og vi var overraskede over, at der faktisk lå så meget sne på bjergtoppende. Det havde vi ikke regnet med.

Nordnorge når det er bedst

Vi stod ud af lufthavnen kl. 23.45 i fuld sol – en sjov oplevelse, som vi kun har prøvet en gang før i Island. Men det var første gang for Else og Finn, som lige skulle vende sig til, at der var sol døgnet rundt.

Sol over Kvaløya

Tromsø viste sig næste morgen fra sin bedste side, og efter en god nats søvn, trods solskin hele natten, og en god omgang morgenmad på Quality Saga Hotel, var vi klar til at køre ud og se på landskabet og naturen.

Udsigten ved Tromsø Lufthavn

Om vinteren kører vi altid til Kvaløya for at se efter dyr om dagen og nordlys om natten, så der begav vi os også hen på denne tur. Det er jo altid glædesfrembringende at køre steder hen, som man kender i forvejen og holder af. Og sjovt at se dem på en anden årstid – især når vi er vant til, at der ligger masser af is og sne.

Kvaløya, Norge

Første stop blev Ersfjordbotn, hvor der var helt fredfyldt og smukt. Vi kiggede efter en odder, som vi ved skulle være der, men den var ikke hjemme denne formiddag. I stedet nød vi solen, den blå himmel og naturen.

Feriestemning på Sommarøy og Hillesøya

Så gik vejen mod Sommarøy og Hillesøya – to små øer, som ligger helt ud til Atlanterhavet. Virkelig et smukt sted med havet, broer og små skær.

Nogle steder var havet så turkisblåt, at vi nærmest troede vi var kommet til Caribien.

Vandet ved Sommarøy, Tromsø

Vi spiste den lækreste frokost på Sommarøy Arctic Hotel. Da vi kom kørende dertil så det ikke ud af noget særligt, men da vi kom ud på terrassen, som var badet i sol, havde vi en fantastisk udsigt!

Udsigten fra Sommarøy Hotel

Det var det perfekte sted at holde et lille hvil og få fyldt lidt mad og drikke på tanken.

Røget laks og æg på Sommarøy Hotel

Sommarøy Hotel

Et lille tip: Når man kommer helt ud til Hillesøya og køre til højre af Nordvegen, så parker bilen på den lille parkeringsplads og gå op på de nærliggende toppe. Herfra er der fantastiske udsigter over havet. Vi har set en del biler, som bare vender om, da de ikke ved, hvad de går glip af.

Udsigt fra Hillesøya, Norge

Gamle huse og helleristninger

Hjemvejen gik vestover på Kvaløya. Her mindedes vi dengang, vi hjalp nogle japanere op af et hul i grøften, som de sad ubehjælpeligt fast i 🙂

Vi stoppede i Straumsbukta og så Straumen gård. Det er en samling små huse fra midten af 1800-tallet, som nu er et lille frilandsmuseum. Vi kunne ikke komme ind i husene, blot nyde dem udefra. Man kan dog bestille en guidet tur, hvis det har interesse.

Straumen gård

Det var også Anne Maries ønske at se helleristningerne øst for Hella. Et sted hun havde læst om, men som vi ikke har kunnet se om vinteren pga. sne.

Helleristningerne findes på klipperne på Skavberget helt ud til Staumsvegen ved et sted, som også bliver kaldt Planteskolen. Der er en lille parkeringsplads lige foran.

Helleristninger på Kvaløya

Der stod på et skilt, at det ville være muligt at se tre sektioner af helleristninger, men da vi havde set dem tæt på vejen, og forsøgte at gå op ad en lille sti til de næste, blev vi mødt af en havelåge med hængelås på. Ærgerligt, især fordi de helleristninger, som vi ikke så, skulle være de ældste og største.

Kun for vikinger

Finn nåede også ud at bade i det gode vejr. Han bader normalt hver morgen fra ca. april til oktober i Østersøen, så denne chance kunne han ikke lade gå fra sig.

Finn bader ved Kvaløya

Hele vejen langs kysten var der mange nordmænd, der udnyttede, at det endelig var blevet sommer, og det kan man jo godt forstå.

Vi talte senere med en mand, som solgte sweatre på torvet i Tromsø, og han fortalte, at det kun var tre dage siden, at han havde stået præcis samme sted iført lange underbukser. Vi kom altså til Nordnorge sammen med sommeren.

Gensyn med Tromsø

Vi fik også tid til at nyde Tromsø. Igen var det interessant for os at gå på opdagelse et sted, som vi kender fra vinteren, men som nu så helt anderledes ud.

Street art i Tromsø, Norge

For eksempel kunne vi her om sommeren se de fine kloakdæksler med rensdyr på.

Kloakdæksel fra Tromsø

Vi opdagede også, at der flere steder var sat små sten ned i fortorvet foran forretninger, hvor jøder havde arbejdet. Det var mindesten for Tromsøs jødiske indbyggere, som blev deporteret til Auschwitz i 1942/43 og efterfølgende henrettet. Det er en sørgelig del af byens historie, som bliver genfortalt på denne fine måde. Noget vi ikke har lagt mærke til om vinteren, da der ligger sne på fortorvene.

Efterfølgende har vi læst, at der er i alt 14 snublesten, som de bliver kaldet. Vi fandt syv af dem i Strandgata, Kirkegata og på Richard Withs plads.

Snublesten i Tromsø til minde om deporterede jøder under 2. Verdenskrig

Verdens nordligste botaniske have

Tromsøs Arktiske-alpin botanisk hage har vi heller aldrig besøgt før. Det er intet mindre end verdens nordligste botaniske have, men den er selvfølgelig også dækket af sne om vinteren.

Her i juli var det det perfekte tidspunkt at gå en tur i den smukke og meget velholdte have. Der var mange spændende, fine blomster, som var anlagt mellem klipper og trædesten.

Vil du også besøge haven, så er det nemmest, hvis du har en bil eller en cykel, for den ligger et stykke uden for centrum. Der er gratis adgang og haven er åben 24/7 alle dage om året. Der er endda en lille café, som har åbent om sommeren.

Midnatskoncert i Ishavskatedralen

Vi plejer altid at gå over broen til Ishavskatedralen, når vi besøger Tromsø. Den er byens smukke ikoniske vartegn. Vil man se kirken indvendig, koster det 50 kr, men det har vi aldrig prøvet. Til gengæld har Anne Marie længe ønsket sig at høre en koncert i kirken, det har bare aldrig kunne lade sig gøre, når vi har været i Tromsø i januar.

Else og Anne Marie øjnede chancen og gik til midnatskoncert i katedralen. Koncerten kostede 195 norske kroner og begyndte kl. 23.00. Dørene åbnede en halv time før.

Det var flot at se kirken indefra og dejligt at høre koncerten, som blev fremført af tre nordmænd, som henholdsvis sang, spillede tværfløjte og flygel/orgel. En rigtig dejlig oplevelse at sidde der og se kirken og musikerne, mens midnatssolen skinnede ind ad vinduerne.

Ishavskatedralen under midnatskoncert

Tromsø er en skøn oplevelse både sommer og vinter, og vi anbefaler på det kraftigste et besøg i byen. Men pas på – det kan være vanedannende 😉

Roadtrip ved Tromsø, Norge

Vi har selvfølgelig også været forbi nogle af Tromsøs dejlige restauranter.
I den forbindelse har vi opdateret vores indlæg Vores guide til de bedste restauranter i Tromsø.

Hygge på Full Steam, Tromsø

Læs også: Planlægning af vores rejse til Svalbard

Læs også: Højt til vejrs i Skovtårnet

Som altid vil vi gerne opfordre til at Synes godt om vores Facebook-side
Two Danes On Tour. Så kan du se flere billeder fra vores rejser og følge med, når vi udgiver nye blogindlæg. Næste gang handler det om Svalbard.

It's only fair to share...Share on Facebook