Island – landet af ild og is

Vi har inviteret vores søde niece Ella med på ferie til Island. Da hun var 5 år, tog vi hende med en tur i Astrid Lindgrens Verden i Sverige, og nu hvor hun er blevet 10 år, er det tid til endnu en tur uden mor og far.

Vi har været i tænkeboks for at finde den bedste destination for en 10-årig pige med hang til naturoplevelser, og vi var hurtigt enige om, at Island er det helt rigtige sted! Det lille land, med kun 300.000 indbyggere, har al den wauw-faktor, som vi gerne vil opleve sammen med hende. Vulkaner, gletchere, vandfald, geysere og varme kilder. What’s not to like? Derudover er der “kun” tre timers flyvning, hvilket passer os meget fint.

Da Ella pakkede gaven op til jul, undrede hun sig godt nok noget over, at den indeholdt 3 ruller toiletpapir med påskriften “Til dårlig mave”??? Men snart gik det op for hende, at det var “skøre morbror Rasmus”, der havde brugt denne lidt utraditionelle indpakning for at skjule et hjemmelavet gavekort indeholdende en tur til Island. Og så var der jubel. Selv om hun ikke vidste så meget om landet på forhånd, sagde hun straks JA TAK til at komme med. Der var overhovedet ingen betænkningstid.

Forberedelser til rejsen

I løbet af vinteren har vi haft Ella på besøg til planlægningsmøde. Her gennemgik vi pakkelisten med hende og fortalte hende vores tanker om programmet for de fire dage, vi skulle være i Island. Da hun jo som sagt ikke havde det store kendskab til Island på forhånd, sugede hun bare til sig af alle informationerne. Da vi spurgte til hendes mening om programmet, udbrød hun: “Jeg vidste slet ikke, at man kunne nå så meget på fire dage!” Og så lyste det bare ud af hende, at hun glædede sig helt vildt.

Vores tur til Island i 2005

Vi har selv været på Island en gang før – helt tilbage i 2005. Men det var længe før vi skrev blog, og derfor har I ikke kunne læse om det før nu. Vi synes dog, at det kunne være sjovt at vise jer lidt billeder fra dengang. Husk lige at lægge mærke til hvor “unge og smukke” vi var 😉

På tur i Island i juli måned

Anne Marie skulle til Island i sommerferien på geologitur og feltkursus med RUC, hvor hun læste geografi dengang. Derfor besluttede Rasmus også at rejse til Island. Han ville vandre forskellige steder på øen i en 10 dages tid.

Vi var begge i det nordlige Island i området omkring Akureyri. Anne Marie lavede derefter feltarbejde i Vestfjordene, mens Rasmus vandrede på Snæfellsnes.

Rasmus i Island 2005

Derefter mødtes vi i Reykjavik og rejste sammen mod syd og øst. Vi tog bus rundt og tomlede, når busserne ikke passede sammen. Vi lavede mad på trangia og sov i telt om natten. En fantastisk smuk oplevelse tæt på naturen.

Der laves mad over trangia, Island

Smukt sted at slå telt op i Island

Vestmannaøerne

Først besøgte vi Vestmannaøerne – på islandsk Vestmannaeyjar. Det er et helt enestående sted og således også en oplevelse, som står meget klart i vores erindringer. Vi sejlede med færgen til den største ø Heimaey, hvor vi overnattede. Heimaey er den eneste af de 14 Vestmannaøer, som er beboet.

Her så vi masser af lunder – også kaldet søpapegøjer. Det er en utrolig flot fugl med et meget farverigt næb. Samtidig er den utrolig kluntet, og man undrer sig over, at den overhovedet kan flyve. Den ligner faktisk noget, som kunne være med i en tegnefilm.

Søpapegøje, Island

Lundekoloni på Vestmannaøerne, Island

Vi besteg en af øens vulkaner Eldfell, som stadig er varm, hvis man blot graver fingrene få centimeter ned i jorden. Det var den vulkan, som gik i udbrud i 1973 og begravede ca. 400 huse i lava og aske.

Vestmannaøerne, Island

Vi gik også en tur i en af de gader, som blev begravet dengang. Det er vildt, at der stadig står huse tilbage fra den tid, som man kan se.

Brændte huse på Vestmannaøerne, Island

Vi har efterfølgende læst, at der nu er åbnet et vulkanmuseum, som hedder Eldhimar Museum. Det er bygget rundt om en af ruinerne fra vulkanudbruddet og fortæller historien før, under og efter udbruddet. Hvis vi nogen sinde kommer tilbage til Vestmannaøerne, så er det klart et “must see”.

Det fantastiske trek fra Landmannalaugar

Derefter rejste vi videre til Landmannalaugar, hvor vi badede i en lille kilde ude i naturen. Det var en af vores største oplevelser i Island og en oplevelse, som vi også vil forsøge at give Ella.

En varm kilde i Island

Det er simpelthen magisk at finde en kilde i naturen, hvor der ikke er “bassin” som i en swimmingpool, og hvor det gælder om at finde det helt rigtige sted at sætte sig. Koldt og varmt vand mødes, så man må rykke lidt frem og tilbage indtil temperaturen er helt rigtig.

På fire dage gik vi det 53 km smukke trek Laugavegur fra Landmannalaugar til Þórsmörk (Udtales Thorsmörk). En af de flotteste vandreture vi nogen sinde har gået. Vi gik ad bjergskråninger med fantastiske farver, så termiske områder samt grønne dale og indimellem gik vi på sne på trods af, at kalenderen viste juli. Den arktiske sommer er kort og barsk, men utrolig smuk! Undervejs skal man også krydse 3-4 floder med iskoldt smeltevand. Så er det bare af med støvler og sokker. Det er noget af en kold fornøjelse.

Trekket Landmannalauger, Island

Vandretur om sommeren i Island

Fantastisk trek i Island

Vandfald og Jökulsarlon

Så gik turen videre til vandfaldene Skogafoss og Svartifoss samt gletcheren Skaftafell. Især gletchersøen Jökulsarlon imponerede, inden vi sluttede af med en kajaktur i Seydisfjördur.

Derfra sejlede vi til Færøerne, hvor vi tilbragte en skøn uge med endnu flere fantastiske oplevelser.

Jökuldsarlon, Island

Nye oplevelser i Island

Og nu skal vi altså tilbage til Island igen – et land vi har talt så ufattelig meget om siden dengang. Vi skal gense et par af de steder vi så sidst – bl.a. Reykjavik, Geysir og vandfaldene Gullfoss og Skogafoss. Men vi skal også ud og lede efter nyt.

Vi har et godt øje til det forulykkede fly, som ligger på stranden ved byen Vík, og så skal vi selvfølgelig i Den blå lagune. Det sparede vi væk sidste gang – og fred være med det. Men Ella skal ikke komme hjem fra en tur til Island uden at have besøgt en af landets aller største turistattraktioner. Så må vi “æde” prisen på ca. 620 kr. pr. voksen for de billigste billetter. Børn under 12 år er heldigvis gratis i følge med voksne. Vi har allerede bestilt billetterne – ellers er vi ret sikre på, at vi ikke kan få billetter til den dag og det tidspunkt, som passer os. Det er virkelig en stor turistmagnet!

Vi glæder os utrolig meget til at vise Ella alle disse fantastiske steder og er sikre på, at Island til fulde lever op til vores alle tres forventninger.

Et lille hvil i Island

Læs også: Spækhuggere og pukkelhvaler

Læs også: Nordlys i Tromsø

Du er meget velkommen til at synes godt om og følge vores Facebook-side Two Danes On Tour. I juni skal Anne Marie et smut til Færøerne og i sommerferien poster vi masser af billeder fra Mexico og Belize, som vi skal besøge sammen med Rasmus’ familie.

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Det er så mange flotte steder på Island! Jeg har besøkt en god del av dem nå, men det er fremdeles altfor mye som gjenstår. Vestfjordene, Vestmannaeyjar, Landmannalaugar, Thorsmörk… Jeg må visst tilbake til det landet en tredje gang!

Hej Marianne
      Tusind tak for din hilsen.
      Du har helt ret! Der er så mange flotte steder på Island, så man bliver aldrig færdig med denne skønne ø – og heldigvis for det.
      Vi er også allerede klar til at tage af sted igen, for hver gang man besøger Island, finder man nye steder, man gerne vil se. For slet ikke at tale om alle de steder, som man gerne vil gense.
      Glade rejsehilsner
      Anne Marie

2. Åh så fint. Jeg drømmer også om, at opleve meget mere af øen end lige det klassiske på den forlængede weekend jeg var der for snart 10 år siden. Lars har været der en del gange med inspektionsskib for mange år siden, så vi kunne begge godt tænke os st opleve mere af landet.
    Meget inspirerende artikel 🙂

Tusind tak Bettina!
      Ja, Island har SÅ sindssyg meget at byde på. Det er bare så smukt og anderledes. Og faktisk var vi overraskede over, at de fleste naturopleveler er gratis! Så Island behøver ikke at være så dyr, som man går og tror. Selvfølgelig koster det at bo, spise og leje bil, men resten kan næsten gøres gratis 🙂
      Knus Anne Marie

3. Ååååh, vi vil så gerne til Island ligesom jer. Det er bare et mega stort ønske, og det er i hvert fald ikke blevet mindre efter vi har læst jeres indlæg! 🙂 Det er et super inspirerende indlæg, og giver os rigtig meget motivation til at spare op til det efter vores kommende rejse 🙂 Og fedt I har været der mere end én gang 🙂

• twodanesontour says:

Tusind tak for jeres søde kommentar! Island er VIRKELIG en dejlig oplevelse og et land, som vi gerne vender tilbage til. Heldigvis har Ella en lillesøster, som jo også bliver 10 år på et tidspunkt 🙂
      Der er simpelthen så mange dejlige og fantastiske naturoplevelser i det lille land – og det behøver slet ikke at koste en million. Det kan sagtens gøres på budget, hvis man tænker sig lidt om og vælger de gratis og billige oplevelser frem for de dyre.
      Hygge hejsa
      Rasmus og Anne Marie

4. Vigfús says:

Denne blog er hermed godkendt af en indfødt. 🙂👍

Hej Vigfús
      Tusind, tusind tak 🙂 Det er jo den aller bedste godkendelse man kan få!
      Vi glæder os allerede til næste gang, vi skal besøge dit skønne moderland.