Spise med Price… i Lübeck

Asparges i Tyskland

Og hvorfor er det så, at vi kører helt til Lübeck i Tyskland for at spise asparges – noget man kan købe i hvert eneste danske velassorterede supermarked?

For 8 år siden var vi i Berlin om foråret og opdagede for første gang, hvor højt tyskere går op i at spise hvide asparges. Foran de fleste restauranter, store som små, var der massevis af skilte med menuer, hvor asparges var hovedingrediensen og hvor fisk, kød og kylling kom i anden række. Vi smovsede i asparges og hollandaisesauce og lovede os selv, at det skulle vi gøre igen en anden gang. Det var bare ikke rigtig lige blevet til noget…

I fødselsdagsgave i år fik Rasmus så en tur til Lübeck af Anne Marie. Konceptet var enkelt og klart: Asparges, schnitzel og fadøl. Lige en menu for Rasmus, som inderst inde er en stor “skabstysker” – i hvert fald når det kommer til mad og drikke.

Mod Lübeck

Efter en dejlig nats søvn og en skøn morgenmadsbuffet på Benninggaards Hotel, gik turen lørdag morgen endelig mod Lübeck. Vi var fremme kl. 11, satte bilen ved vores hotel og gik på 5 minutter til den gamle bydel Altstadt, som ligger på en ø omgivet af kanalen.

Vi gik gennem den meget berømte dobbelttårnede byport Holsteintor fra 1478 og blev gang på gang fascinerede af de mange smukke nyrestaurerede huse, som findes overalt i Altstadt.

Den dobbelttårnede byport Holsteintor i Lübeck

Vi nød godt af, at alle butikker havde åben til kl. 17.30 på en lørdag – det er altså en fordel, hvis man er en stor turistby og gerne vil have kunder i biksen.

Dejlig frokost på restaurant Schiffergesellschaft

Til frokost fandt vi den gamle og meget berømte restaurant Schiffergesellschaft, hvis historie går helt tilbage til midten af 1500-tallet.
Restauranten består af nogle hyggelige historiske lokaler med skibsmodeller under loftet, våben på væggene og en noget dunkel belysning. Restauranten Schiffergesellschaft i Lübeck

Stedet var meget velbesøgt, og vi fandt snart ud af hvorfor. Anne Marie bestilte hvide asparges med hollandaisesauce, kartofler og husets egen varmrøgede laks, mens Rasmus kastede sig over lammeskank. Det blev et festmåltid!

Laks og asparges på Schiffergesellschaft

Lammeskank på Schiffergesellschaft

Lübeck er bl.a. kendt for marcipan, men da det ikke er vores store last, så nøjedes vi med at kigge inden for hos berømte Niederegger, hvor marcipan kommer i alle former og figurer. Til gengæld købte vi et budt hvide asparges på torvet, som skulle med hjem til Danmark.

Im Alten Zolln

Hen under aften besøgte vi det lille værtshus Im Alten Zolln hvor Rasmus smagte på lidt forskellige øl. Der var mange gæster og en hyggelig stemning.

Det lille værtshus Im Alten Zolln, Lübeck

På bryggeriet Brauberger

Aftensmaden blev indtaget på det lille bryggeri Brauberger, hvor store ølkedler står frit fremme i restauranten. Atmosfæren var god, men maden knapt så spændende.

Ølkedler på Brauberger, Lübeck

B&B hotels

Vi vil da gerne lige give jer et par ord med på vejen om det hotel vi boede på – det kunne jo være, at vi med dette indlæg kan inspirere andre til at tage en smuttur til Lübeck – asparges eller ej.

B&B hotels er en forholdsvis stor hotelkæde i Tyskland. Værelserne er pæne og rene og har alt det, som man kan forvente. Det gode er, at det er forholdsvis billigt. Vi betalte 420 kr. for en nat. Samtidig havde vi gratis parkering i hotellets parkeringskælder, og det er jo også værd at tage med.

Hotellet ligger godt nok ud til jernbanen og tæt på stationen (hvilket jo kan være meget praktisk, hvis man kommer med tog). Vi fik et værelse lige ud til banelegemet, men hørte det på intet tidspunkt i løbet af natten, så med mindre du er en Heimdal, som kan høre græsset gro, så skulle det ikke give dig nogle problemer – vi var i hvert fald positivt overraskede.

Konditori Maret

Efter endnu en dejlig nats søvn, var vi igen klar til at spise. Første stop blev det gamle og legendariske konditori Maret, som ligger ved det gamle rådhus. Her kunne Anne Marie næsten ikke vælge hvilken kage hun skulle smage – skøn morgenmad.

Lækre kager på konditori Maret

Morgenmad på konditori Maret

Frokost på Ratskeller Zu Lübeck

Vi gik en lang tur i byen, så vi kunne få plads til frokosten, som blev indtaget på Ratskeller Zu Lübeck. Der sidder man i små båse. Nogle kan endda lukkes med en dør, og hver lille bås er dedikeret til en berømt person.

Ratskeller zu Lübeck

Igen stod menuen på asparges. Anne Marie fik asparges med tyndt skåret skinke, og Rasmus fik klassikeren: asparges, schnitzel og fadøl. Præcis det han var kommet efter.

Asparges, snitzel og øl

Vi kan nu se tilbage på to skønne dage i Lübeck. Havde Brødrene Price været med, så er vi ikke i tvivl om, at de lige som os havde købt friske asparges på torvet til at tage med hjem, og nydt en dejlig frokost på Schiffergesellschaft. Det var klart vores største kulinariske oplevelse i byen.

Fine huse i Lübeck

Vi håber at kunne friste med et par andre blogindlæg
It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Hej Rikke
    Skønt at I kan bruge vores indlæg. Og rigtig god tur! Lübeck er en rigtig fin og hyggelig by.

Glade rejsehilsner
    Anne Marie og Rasmus

2. Lorraine says:

Jeg ved det er mange år senere, men bruger jeres artikel alligevel og vil råde alle der vil ind nogen af de nævnte steder mens der er julemarkeder, at reservere bord i god tid, mindst en uge i forvejen.