To dage i Abu Dhabi

På tur til Abu Dhabi

Når vi er i Dubai, bor vi altid hos vores venner Peter og Sarah. Vi plejer også at tage et par dage for os selv, for at opleve noget af området, og for at give familien lidt ro.

To gange er vi kørt fra Dubai til Oman (turen fra 2015 kan du læse mere om her), men denne gang havde vi besluttet at se nærmere på Abu Dhabi – hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater.

Byen ligger på mange måder i skyggen af store og berømte Dubai. Men Abu Dhabi forsøger på alle måder at promovere sig selv og komme med på beatet.

En skuffelse i Ferrari World

Vi besøgte byen meget kort for 4 år siden for at prøve verdens hurtigste ruchebane i Ferrari World.

Der stod vi ved hovedindgangen sammen med Peter, Sarah og 3 unger på 3, 6 og 8 år og gloede på et skilt, hvorpå der stod, at ruchebanen desværre var lukket i dag pga. vedligeholdelse… og hvad gør man så? Ja, så går man jo ind alligevel, da der ellers ville være tre meget skuffede børn.

Vi kiggede os lidt omkring, prøvede nogle af de andre forlystelser, og måtte herefter konstatere, at uden Verdens hurtigste ruchebane, så var denne forlystelsespark ikke det mest interessante for os.

Ferraiworld i Abu Dhabi

Så skal du ind og prøve ruchebanen, så gør alt for at tjekke i forvejen, om den er i drift. Vi HAVDE kigget på Ferrari Worlds hjemmeside inden afgang fra Dubai, og der havde de ikke gjort opmærksom på lukningen af ruchebanen.

Overnatning på Royal Rose Hotel

Siden vores korte besøg i Abu Dhabi dengang, har byen ligesom rumlet i baghovedet. Hvad kan man ellers opleve der? Hvordan ser byen egentlig ud, og er den meget anderledes end Dubai? Så nu skulle det være.

Vi havde hjemmefra booket to nætter på det femstjernede Royal Rose Hotel. Det plejer vi jo ikke ligefrem, da vi ofte bor i en bambushytte eller på et simpelt værelse. Og det var ikke i anledningen af Valentines dag, at vi havde flottet os. Det var simpelthen fordi vi kunne få et værelse via Booking.com i denne standard for ca. 600 kr. pr. nat.

Royal Rose hotel Abu Dhabi

At vi så blev opgraderet til et Kingsize værelse, blev det jo så heller ikke mindre af.

På væggen i lobbyen var vores værelse listet til en pris på 3900 dirham – 7400 kr. pr. nat, så det var da noget af en besparelse! Men det vil vi nu påstå, at det ikke var værd.

Hotellet lå centralt i ”downtown” Abu Dhabi med masser af liv rundt omkring.

The Corniche og Emirate Palace

Efter at have tjekket ind på hotellet, gik vi straks ud for at lære byen lidt at kende, og vi fandt hurtigt ud af, at der er en meget lang havnefront kaldet The Corniche. Her kan man gå eller cykle ture og kigge på havet og Abu Dhabi skyline både dag og aften. Det er en rimelig lang tur, hvis man skal gå den hele, så husk vand!

For enden af Corniche ligger det meget berømte hotel Emirates Palace. Det er både berømt for sin orientalske arkitektur, fordi det har være det andet dyreste hotel i verden at bygge, og fordi man kan bestille kamelburgere med 24 karat guldstøv på burgerbollen og på kikærtepomfritterne. Og i lobbyen er det muligt at trække en guldbar i hæveautomaten – vel at mærke hvis man har penge nok.

Abu Dhabi

Vi nøjedes med at nyde hotellet og den store port udefra, da det koster 100 dirham at komme ind (ca. 200 kr). Vi har dog efterfølgende læst, at man kan slippe for at betale for indgangen, hvis man reserverer plads til afternoon tea i cafeen, som tilgengæld koster godt 320 kr. pr. person.

Bag ved Emirates Palace ligger Presidential Palace. Bare rundkørslen foran paladset er overdådig! Det er vist egentlig ikke decideret en turistattraktion. Vi var i hvert fald de eneste turister, og man kan ikke komme ind nogen steder. Man kan bare køre eller gå rundt og se på den smukke bygning og den fantastiske ”sti” der fører derop til.

The Coin

Vi havde lejebil med fra Dubai, og synes, at det var en god måde at komme rundt i byen på – hvis altså man føler sig tryg ved at køre i en storby med masser af trafik, og hvor mange gader er delt i midten af et hegn, så det kræver en del u-turns og en GPS at finde rundt.

Vi kørte bl.a. ud for at se bygningen The Coin, som er bygget helt rund. Den er flot og speciel, men altså man kan bare kigge på den og køre igen.

Vi forsøgte at parkere lige ved bygningen, så vi kunne stå ud af bilen og tage billeder, men blev snart smidt væk af en vagt.

The coin i Abu Dhabi

The coin, Abu Dhabi

Til gengæld opdagede vi nogle ret flotte vægmalerier lige neden for The Coin på væggen langs motorvejen. Vi kørte forbi og tog en del billeder.

Vægmalerier Abu Dhabi

Vægmaleri Abu Dhabi

The Capital Gate

Også bygningen The Capital Gate er bemærkelsesværdig. Det er verdens mest hældende bygning på 18 grader. Det viste sig, at det er der, Peter arbejder.

Verdens mest hældende bygning, Abu Dhabi

Vi var heldige at komme forbi en dag, hvor militæret øvede sig til den kommende IPEX konference, og det kom der nogle ret sjove billeder ud af.

Al Mina

Havneområdet Al Mina er også et interessant bekendtskab med forskellige lokale markeder.

Først kørte vi forbi ”Dade Avenue”. En hel gade kun med dadelbutikker – og masser af sælgere, som gerne vil have dig ind i lige netop deres butikker. Er du vild med dadler, så vanker der masser af smagsprøver.

Dadler

De næste gader er fyldt med frugt og grønt i alle afskygninger, og det er sjovt at gå en tur og kigge på det store udvalg.

Frugt og grønt, Abu Dhabi

Hvis man kører helt ned til havnen, er der først et lille marked med (i vores øjne) alt muligt skrammel til hus og have. Derefter er der en masse blomsterbutikker og længst ude på havnen ligger et fint fiskemarked. Her er der rig mulighed for at se på dagens fangst, men man kan også købe frisk fisk og rejer, få det renset og tilberedt på stedet.

Fiskemarked i Abu Dhabi

Vi gik en tur på hele havneområdet for også at se de traditionelle fiskerbåde dhows. Her så vi også, hvordan lokale ryger vandpibe.

Vi måtte simpelthen trække på smilebåndet og snuppe et billede.

Vandpiberygning i Abu Dhabi

Skyline Abu Dhabi

Al Marina

Om aftenen er der en flot skyline i Abu Dhabi, og hvis man kører ud på øen Al Marina, så får man en flot udsigt ind over byen. Især fra selve broen er der fint.

Også Emirates Palace er flot om aftenen, hvor taget på hotellets kupler skifter farve.

Indisk og libanesisk

Mens vi var i Abu Dhabi skulle vi jo også have noget at spise. Der er masser af fine og fancy restauranter, men vi valgte noget mere low key.

Morgenmad og frokost blev indtaget på diverse indiske joints. Vi vil ikke fremhæve en bestemt, men i stedet anbefale at man går ind et sted, hvor der sidder masser af indere. Det er altid et meget godt tegn på, at maden er god og frisklavet. Og så er priserne jo helt i bund. Vi spiste morgenmad for to personer for 26 kr.

Indisk mad i Abu Dhabi

Om aftenen spiste vi libanesisk på The Lebanese Mill Restaurant – et fantastisk sted fyldt med kunder og i skarp kontrast til naborestauranten, som til gengæld var hel tom. Her snurrer hele kyllinger rundt på spyd og så laver de en fantastisk mutabal (auberginecreme).

Vil du også prøve at finde restauranten, så er der flere Lebanese Mill’s i Abu Dhabi. Den, vi besøgte, lå på 9th. street og kun en blok væk fra Royal Rose, hvor vi boede.

Libanesisk i Abu Dhabi

Abu Dhabi var et godt bekendtskab for et par dage. Især Grand Mosque imponerede os. Det fortæller vi mere om i næste blogindlæg.

Vægmaleri Abu Dhabi

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. God artikel om Abu Dhabi. Det er en spændende by.
    Jeg har været inde på Emirates Palace flere gange uden at betale for at komme ind, så det må være nyt at de tager entré. Sidst var i november 2015, hvor vi fik deres signatur kaffe i caféen, dekoreret med 24 karat guld støv.
    Havde en følelse af at passe utrolig godt ind, så næste gang håber jeg at vi kan få et værelse med havudsigt 😉
    Kh Trine

• twodanesontour says:

Hej Trine
      Tak fordi du kiggede forbi bloggen, og tog dig tid til at skrive en besked 🙂
      Vi forsøgte som sagt ikke at gå ind på Emirates Palace, da vores guidebog fortalte om entrépriserne, men det kunne da være interessant at efterprøve.
      Og KLART at du skal have et værelse med havudsigt – det manglede da bare! 😉 Det er helt sikkert et flot hotel med en fantastisk beliggenhed.