Leticia, Colombia

Mange har kigget lidt skeptisk på os, når vi har fortalt dem, at dette års sommerferie går til Colombia. Det var egentlig også vores holdning for en 5-10 år siden, da Colombia mest var kendt for FARC, narkokarteller med Pablo Escobar i spidsen, kidnapninger og en høj kriminalitet. Dette har heldigvis ændret sig drastisk til det bedre inden for de sidste par år.
Da vi var i Ecuador sidste sommer og her mødte en masse rejsende, der lige havde været i Colombia, fortælle om uopdagede områder, et rigt dyreliv, en venlig befolkning og billige priser, så var vi ikke i tvivl. Det lød klart som noget for os.

Forarbejdet til denne tur har for os dog været lidt sparsomt. For det første brugte vi mange kræfter på turen til Iran i april. Desuden er der ”store grå områder” af Colombia, som endnu ikke er beskrevet i guidebøger, og så har vi vist bare haft et travlt forår.

Men nu er vi her, og så tager vi tingene lidt, som de kommer. Vi har indtil videre kun købt 3 indenrigsflybilletter, en tur i Amazonas med to lokale gutter og et par overnatninger på en ranch uden for byen Yopal.

Vi befinder os nu i Leticia, som er Colombias letteste adgang til Amazonas. Vi tog den hardcore vej og rejste direkte hertil med et indenrigsfly efter ankomsten fra Europa til Bogota, Colombia. Når man kender lidt til præcisionen i flyafgangene i Sydamerika, så ved man, at det meget let kan gå galt med et ”vindue” på kun 4 timer.
Vi blev imidlertid belønnet for vores ”mod” og landede godt trætte i Leticia. Byen ligger og grænser op til Brasilien og har Peru på den anden side af floden. I 1970’erne var stedet kendt som et lovløst narkoområde, men efter militæret rykkede ind og ryddede bulen, har byen været sikker at færdes i. Man skal da også lede længe for at finde en by med så mange politifolk på gaderne både dag og nat.

Udsigt fra kirketårnet i Leticia, Colombia

Ud over adgangen til Amazonas, så har Leticia ikke ret meget at tilbyde – det skulle da lige være sandfluer og myg…

Her er et lille hyggeligt marked, hvor der mest sælges fisk, frugt og grønt, men har man set masser af markeder før, så skal man kun gå derned for at spise et par empanadas (vi anbefaler dem med kød og kartofler), samt drikke en stor friskpresset juice ved en af de små travle boder.

Pige på markedet i Leticia

Byens største seværdighed kan opleves hver aften kl. 17.30 på torvet – Parque Santander – foran kirken, når tusindvis af pragtsvaler samt små grønne papegøjer lander i træerne omkring pladsen.

Svaler og papegøjer i Leticia

Svalerne sidder tæt i Leticia, Colombia

Der er en infernalsk larm, og det er vildt at se, hvor tæt især svalerne sidder i træerne. Skru op for lyden på din computer og hør med 🙂

Svalerne har hele dagen været på jagt efter føde, inden de om aftenen kommer til Leticia for at sove. Og hvor der er indtægter, er der udgifter, hvilket Anne Marie fik at mærke. Men det giver forhåbentligt held på resten af ferien.

AM med fugleklat på hatten

En af dagene gik vi en tur til Brasilien – bare fordi vi kunne! Fra vores hotel tog det 15 minutter at gå til Tabatinga. Der er ikke nogen egentlig grænse, så man skal selv melde sig på immigrationskontoret ved floden i Leticia, hvis man vil blive i Brasilien. Er det bare for en smuttur, så kan man uden videre krydse grænsen – man skal dog lige huske på, at klokken er en time mere i Brasilien.Velkommen til Brasilien

Det var sjovt at se, at bare fordi vi var gået forbi et skilt, så stod tingene lige pludselig på portugisisk og reklamerne samt ølmærkerne var skiftet ud.
Ja altså, måske er det ikke så sjovt endda, for det er jo nøjagtig lige som at køre over grænseovergangene i Sønderjylland. Men det virkede altså lidt mere eksotisk at gå til Brasilien 🙂

Two Danes i Brasilien

Følg med næste gang, hvor vi fortæller om vores tur i Amazonasjunglen og like os gerne på Facebook: Two Danes On Tour, hvor vi lægger billeder ud og kommer med endnu flere små historier.