Kroatien

Familieferie i Kroatien

Påskeferien 2016 gik til Kroatien. Rasmus’ forældre, Else og Finn, havde været så søde at invitere børn, svigerbørn og børnebørn, og derfor var vi endnu engang 8 på tur. For to år siden var vi nemlig også alle sammen af sted. Den gang var vi på en skøn ferie til Slovenien.

Hjemmefra havde vi bestilt 8 flybilletter direkte med Norwegian for under 8000 kr. inkl. bagage, en lejlighed ved Adriaterhavet i 5 nætter med 8 sovepladser for under 3000 kr., en lejlighed i Zagreb også til 8 personer i 2 nætter for 1600 kr. og 2 lejebiler. Denne tur handlede nemlig ikke om dyre lejligheder i fjerne egne – men om at være sammen!

Fin lejlighed ved Adriaterhavet

Vi kørte direkte fra lufthavnen til byen Senj på lige under to timer. Her blev vi mødt af dejligt solskin, Adriaterhavet og den sødeste familie, som vi havde lejet lejligheden af igennem Airbnb. De kom alle ud for at give hånd og hilse på og sikre sig, at alt var i orden med lejligheden og rejsen herned.

AirBnB lejlighed i Sejn med plads til 6

Vores udsigt fra lejligheden i Sejn

10 minutter efter kom ”mutter” og bankede på døren med en tallerkenfuld små, varme, nystegte fisk og en tallerken med ost. Skønt at blive budt velkommen på denne måde. Og en dag hvor det regnede og blæste, kom hun forbi med et helt fad lune pandekager!
Ja, det føltes næsten som om, at vi havde fået en kroatisk familie, uden at de på nogen måde trængte sig på i løbet af ugen.

Ost og fisk

Lejligheden lå ca. 2 km uden for den lille havneby Senj. Fra altanen og køkkenet var der den smukkeste udsigt over havet og øen Krk. Vi spekulerer stadig på, hvordan det mon udtales uden nogen vokaler overhovedet.

Byen Senj

Selve Senj bestod af et gammelt centrum bag ringmure og et lille fiskerleje med havnepromenade. På et højdedrag over byen lå en gammel borg, med en fantastisk 360 graders udsigt til bjergene, byen og havet.

Byen sejn

Borgen i Sejn

Sejns hustage

Sejn i Kroatien

De fleste butikker og restauranter var lukket ned her uden for sæsonen, men byen var for os et godt udgangspunkt for at tage på dagsture både op og ned ad kysten samt ind i landet.
Skulle du en dag stoppe i Senj, så vil vi gerne anbefale restauranten Konoba Stari Grad inde i det gamle centrum. Vi havde slået restauranten op på Trip Advisor, hvor den fik middelmådige anmeldelser, med kun 2,5 stjerner ud af 5 mulige. Men da lavsæson betød begrænset udvalg, vågede vi alligevel pelsen (og jokede med, at hvis det gik helt galt, så havde vi Imodium med i bagagen). Det skulle dog vise sig at blive det bedste mad vi fik i Senj.
Altså generelt kan man sige, at de mere eller mindre har den samme ”Balkan-mad” alle steder med fisk, grillet kød, wienerschnitzler, pizza og pommes frites. På Stari Grad fik vi de bedste og mest saftige schnitzler, gode bøffer og turens bedste pizzaer.

Restaurant Konoba Stari Grad

Som sagt var Senj et fint udgangspunkt for dagsture rundt i området.

Plitviche Nationalpark

Den ene dagstur gik til Kroatiens meget berømte nationalpark Plitviche. Køreturen derhen var smuk med høje bjerge med sne på toppen og landsbyer i dale med høstakke uden for husene. Undervejs var der små boder langs vejen, hvor der blev solgt honning, ost og valnødder.

Kroatiens smukke landskab

Der sælges honning, ost og valnødder

Da vi nåede nationalparken, kørte vi til indgang nr. 1 og gik en dejlig tur til de nærliggende vandfald.

Plitviche Nationalpark

Vi var alle meget imponerede over de flotte vandfald, men der skal måske heller ikke så meget til, når man kommer fra flade Danmark.
Pga. oversvømmelser var der flere stier, som var blokerede. Derfor nåede vi aldrig derhen til, hvorfra man kunne sejle med en båd og tage en bus tilbage til bilen. Til gengæld nød vi at gå rundt på de plankestier, som er bygget ud over søerne og som førte os tæt forbi nogle af vandfaldene.
Det var en hel perfekt dag i strålende solskin.
gangbro i Plitviche Nationalpark

Endnu et vandfald i Plitviche Nationalpark

Øen Krk

Næste dagstur gik op ad kysten til øen Krk, som vi jo havde udsigt til fra vores skønne lejlighed. Øen er på størrelse med Bornholm og virker meget stenet og uopdyrket ved første øjekast. Men da vi kom ind over øen, fandt vi dale med store, flotte vinmarker. Vi er sikre på, at det er en skøn ferieø om sommeren, hvilket antallet af campingpladser også antyder.

Vi besøgte byen Krk, som er øens største by med ca. 2000 indbyggere. Mens skyerne hang lavt, nød vi en is på havnen, og så gamle mænd med fiskestænger trække aftensmaden i land.

Byen Krk på øen Krk

Vores andet stop blev i byen Vrbnik, hvor man kan finde verdens mindste gade –kun 43 cm. bred på det smalleste sted. Den måtte vi selvfølgelig gå igennem et par gange.

Verdens smalleste gade

Det er muligt at køre til Krk fra fastlandet over en bro i nærheden af byen Rijeka. Der er et betalingsanlæg, hvor vi betalte 35 kuna pr. bil -men heldigvis kun den ene vej.

Lukovo

Vi kørte også syd for Senj og kom til det lille bitte fiskerleje Lukovo, hvor der absolut intet skete. Vejen derned var meget stejl med mange hårnålesving, og det var umuligt at se, om der kom nogle modkørende. Og i selve byen var gaderne så smalle, at der ikke kunne være både en bil og en gående på samme tid.

Smuk udsigt over Adriaterhavet

Anne Marie var ikke i tvivl om, at hun sagtens kunne sidde her med en bog i et par dage og bare kigge ud over havet, så her kan I nok finde hende engang, når hun bliver pensionist 🙂

Den lille fiskerlandsby Lukovo

Tøser i Lukovo

Et vejrskifte af de store

Og en dag, hvor det blæste og regnede, valgte vi at køre lidt op i bjergene og ind i landet. Vi blev noget overraskede, da vi kom op i omkring 1000 meters højde og dette smukke landskab mødte os:

Smukt snelandskab i Kroatien

Nu var det blevet tid til at sige farvel til den smukke kroatiske kyst og goddag til hovedstaden Zagreb, som vi alle glædede os til at opleve i et par dage.

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Det ser dejligt ud! Og tak for info om slipset, det vidste jeg godt nok ikke 😉

2. Hej Tine
    Ja, det er dejligt for os, at kunne rejse med vores familie og især vores niecer på 4 og 8 år, når vi ikke selv har børn. Man oplever altid tingene anderledes, når man har sådanne størrelser med, og det giver også os mulighed for "slow traveling", som vi normalt ikke er så gode til -der skal ske noget hele tiden, når vi kun er to på tur 🙂

3. Hej Toni
    Tak for din hilsen 🙂
    Vi kendte heller ikke noget til slips og Kroatien, før vi læste om landet inden afgang.
    Du skulle prøve at google historien om slipset. Det er faktisk interessant at læse om, hvordan navnet for slips/kravat opstod under 30-årskrigen og om, hvor Kroatiske lejesoldater skabte slipsemode i Frankrig.

Hygge hejsa
    Anne Marie

4. Fantastisk og imponerende indlæg. Jeg tog til Kroatien for et år siden, og jeg planlægger at tage dertil igen. Jeg vil helt sikkert bruge din guide til at opdage Kroatiens skønhed

5. Kære Raluca
    Tusind tak for din søde kommentar. Vi bliver altid så glade, når der er andre, som kan bruge det vi skriver! Og det er ekstra dejligt, at du også har lyst til at skrive det til os.

Rigtig god tur til Kroatien. Håber du får en skøn ferie endnu engang. Der er så meget at se og opleve, så en uge er slet ikke nok. Heldigvis er det et land, som man kan komme tilbage til.