Home sweet home – hjem til Mexico

Isla Mujeres, home sweet home

Vi føler næsten, at vi er kommet hjem, nu da vi efter 3 år atter er tilbage på øen Isla Mujeres i Det Caribiske Hav ud for Cancun i Mexico. Det er simpelthen home sweet home for os.

Her er lige så varmt, som vi husker det. Farverne er lige så spraglede og varme som sidst. Og maden lever også op til forventningerne! Her er glade mennesker og store smil. Vi har kun været her i godt 24 timer men er allerede endnu engang blevet bekræftede i, at Mexico er et fantastisk land at holde
ferie i!

For lige at blive ved varmen, så er der nu ikke noget som at blive gennemblødt af sved ved at koncentrerer sig om at skrive dagbog, at sidde på toilettet (vi skal nok undlade detaljerne…) eller når noget så simpelt, som at indtage et fremragende måltid mad i en plastikstol, ret hurtigt giver folk en fornemmelse af, at man “sejler rundt” i det formstøbte sæde.
Men når man har forladt Københavns lufthavn i regnvejr, så vover man ikke at brokke sig over, at vejret nu er blevet “for godt”!

Fint hus på Isla Mujeres, Mexico

Hvalhajer

Vi er kommet tilbage til Isla Mujeres, fordi vi synes, at her er dejlig strand, dejlig mad og dejlig stemning, men også fordi vi for tre år siden havde vores hidtil største oplevelse med at snorkle med hvalhajer. Der var hvalhajer ALLE steder, og det var en helt anden oplevelse end den, vi havde i Filippinerne i 2011. Og når vi nu landede i Cancun lufthavn, så var det meget nærliggende lige at smutte forbi for at hilse på kæmperne en gang til.

Den skønneste strand på Isla Mujeres

Store overvejelser

Der er jo masser, som vil sælge hvalhajsture her på øen. Så det er ikke noget problem at komme af sted. Det er mere det der med at få det til den helt rigtige pris… så selvfølgelig gik vi på jagt efter et godt tilbud.
Vi kom i snak med en flink mand, som hurtigt øjnede chancen for at få fyldt sin båd op til dagen efter. Han viste os billeder af båden, fortalte om morgenmad, frokost og snaks, om mulighederne for at se djævlerokker, delfiner og havskildpadder undervejs osv. osv. Og så ville han give os en ok pris i forhold til de andre, vi havde talt med. Til sidst spurgte vi i begejstring om, hvor mange hvalhajer hans båd havde set i dag. Med et stort, stort smil sagde han 3! Og det var så der, at vores smil stivnede. Da vi var her for tre år siden, så vi mellem 80 og 100.

I palmernes skygge

Efter en lille tur i tænkeboks besluttede vi at udskyde planerne om igen at svømme med hvalhajer. Vi tænker, at vi næsten kun kan blive skuffede, når vi havde sådan en helt fantastisk oplevelse sidst. Og at de 2 X ca. 700 kr. fint kan bruges på en anden dejlig oplevelse.
Og så har vi jo endnu en chance for at svømme med dem, når vi kommer tilbage til Cancun-området sidst i juli. Hvis altså forholdende til den tid er blevet bedre.

Typisk gade på Isla Mujeres

De er her!

For lige at runde historien af, så kan vi fortælle, at to glade danske piger, Anne Sofie og Karoline, tog på hvalhajstur trods vores skepsis. Vi mødte dem igen her til aften. De havde haft en helt fantastisk tur og snorklet med omkring en 10-15 hvalhajer. Så de er altså derude et sted!

Og hvis vi lige skal give et råd videre fra pigerne. (Som de havde fået af os aftenen før.) Så må det være, at tage en søsygetablet inden afgang. Nærmest hele båden havde hængt ud over rælingen og kastet op, mens de to tøser havde haft en fornøjelig tur 🙂

Hvis du har lyst til at se og høre endnu mere om vores tur til Mexico og Belize, så er du velkommen til at synes godt om vores Facebookside, hvor vi poster masser af billede. Vi har også en Instagramprofil: @twodanesontour

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Wow, 80-100! Det lyder helt vildt fedt. Det gad jeg godt opleve, men tror desværre at det bliver svært da hvalhajer desværre er i tilbagegang 🙁 Jeg bliver altid ked af det når jeg hører sådan noget og det lyder det til at I også er?

2. Hej Tine
    Tak for din kommentar.
    Ja, det var en HELT VILD oplevelse vi havde sidste gang!!!
    Ham vi talte med på Isla Mujeres fortalte os, at dette års hvalhajsæson er helt anderledes end de forgående, men at de stadig håber på, at hvalhajerne når at samle sig endnu mere i løbet af de næste par uger. Så der er håb endnu 🙂 De er derude — de er bare ikke kommet så tæt ind til kysten som de plejer.

3. Tenna Stockfleth says:

Pas på med søsygetabletter. Var på hvalbådtur på Sri Lanka, hvor båden også gyngede voldsomt. Alle kinserne – dem var der mange af, hvad taget søsygetabletter – hvilket betød at de blev søvnige og sov hele turen igennem. Så det ville jeg være lidt forsigtig med 🙂

• twodanesontour says:

Hej Tenna
      Vi har også været forsigtige, så vi har derfor prøvet os frem, og valgt nogle søsygetabletter, som ikke sløver os.
      Vi har også prøvet at være af sted uden søsygetabletter, med søsyge og opkast til følge, så vi vælger også søsygetabletter fremover. Men du har selvfølgelig ret i, at det er en god idé at afprøve hvordan ens krop reagere på de tabletter, som man tager, inden man tager ud og sejle.