Musandam Sea Adventure Travel and Tourism

Dejlig morgenmad

Vi begyndte dagen med en dhal puri (lækker indisk grøntsagssovs, som man dypper nystegte brød ned i), friskpresset appelsinjuice og chai te for en rund 20 krone for os begge. Vi er altså vilde med den indiskinspirerede mad og de priser!
Indisk morgenmad i Oman

Stor venlighed

Derefter kørte vi ud for at lede efter Musandam Sea Adventure Travel and Tourism, som vi havde booket en tur med hjemmefra indeholdende bådcruise, camping på en strand for natten og en firhjulstrækkertur i bjergene.

Og som dagen før havde vi svært ved at finde det rigtige sted. Vi kørte derfor lidt ind til siden, for at kigge os omkring. Straks stoppede en lokal mand i hans kæmpe store firhjulstrækker, rullede vinduet ned og spurgte, om han kunne hjælpe os. Da det var svært for ham at forklare vejen derhen, vendte han straks slæden og kørte foran os. Endnu engang oplevede vi den store venlighed og hjælpsomhed fra det omanske folk.

På dhow-cruise

På kontoret blev vi budt velkommen af Musandam Sea Adventures manager Aneesh og det øvrige personale. Vi blev budt på kaffe og te, og snart efter blev vi fulgt til havnen, hvor en dhow (en traditionel arabisk træbåd) ventede på os. Båden var dækket af tæpper og puder, og vi slog os hurtigt ned og gjorde det behageligt for os selv. Og straks blev vi budt på traditionel te med kardemomme, safran, rosenvand og masser af sukker.
Vi hygger på båden
Vores guide på båden, Abdullah, gav os en kort briefing om dagens tur, og vi blev lovet 100% chance for at se delfiner! Uh, det tegnede godt!
Der var allerede fire franskmænd ombord, og snart lagde vi fra kaj. Vi undrede os lidt over, at vi kun var 6 ombord, da vi havde hørt, at vi skulle være 13 på turen.
Da vi havde sejlet et kvarters tid, kom der pludselig en speedbåd op på siden af os og satte 5 turister af på båden. Så var vi 11. Ti minutter senere kom de to sidste ligeledes med speedbåd. Smart at vi andre ikke behøvede at vente i havnen – men kunne begynde cruiset, og så kunne de sidste støde til undervejs.

Legesyge delfiner

Vi sejlede ind i Khor Ash Sham, Mellemøstens svar på en norsk fjord, og snart så vi de første delfiner i horisonten. Vi sejlede tættere og tættere på, og pludselig var de lige rundt om båden. Især en stor han kom helt tæt på flere gange og vi så også en unge.
Indopacifisk pukkeldelfin
Til de interesserede kan vi lige oplyse, at det er indopacifiske pukkeldelfiner, som vi har set, og at de kan blive op til 3 meter lange.

I får også lige en lille video:
Fjorden var rigtig flot med stejle bjerge og små fiskerlandsbyer på skråningerne.
Landsbyboernes eneste adgang til den omkringliggende verden er ad vandvejen. Her er ingen biler eller veje, men dog elmaster med strøm til landsbyen. En tankbåd med ferskvand kommer forbi en gang om ugen for at lette tilværelsen lidt for fiskerne og deres familier. Skal man købe ind, på hospitalet eller i skole, foregår det alt sammen i Khasab.
Vores bådsmand på cruise

En noget kølig snorkeltur

Snart ankrede vi op for at snorkle inde i fjorden. Vandet er 22 grader her i februar måned, så det er jo som en skøn sommerdag i Danmark. Dem, som kender os godt vil dog vide, at vi normalt kun bader i tropisk vand…
Men vi var også nysgerrige for at finde ud af, om der var noget at se. Så Rasmus var mest modig og tog en for holdet for at udforske forholdene under havets overflade.
Der var en masse små stribede fisk, men meget få koraller og ingen store ting at se.

Da syv modige og våde turister skulle ombord igen, hjalp personalet med at få os bruset af for saltvand samt med at uddele store badehåndklæder – god service! Og da alle var tørre igen, blev der serveret lækker frokost med ris, grøntsagsdhal, fisk, frisk salat, dejlig hummus og brød.
Frokost på båden i Oman

Da vi ankrede op det næste snorkelsted var 7 modige turister blevet til 0. Men vi nød fjorden og udsigten, inden vi sejlede den flotte vej tilbage mod land igen.
På fjordene i Oman

Overnatning på White Sandy Beach

På havnen blev vi omdirigeret til en speedbåd og sejlet til White Sandy Beach sammen med et spansk par, som ligesom os skulle campe her for natten. Det var dog noget blæsende, og vi var glade for, at vi havde taget varmt tøj med.

Der var allerede slået telte op og redt senge til os, ligesom der var stillet ”brusere” op med rent vand og et rigtigt toilet, så det var nærmest luksuscamping.
Teltet var slået op da vi kom til White Sandy Beach

Vi gik en lille tur på stranden, skrev blog, drak te og nød de sidste varme stråler inden solen gik ned kl. 18.30.
Omkring kl. 19 kom speedbåden igen. Denne gang med vores aftensmad. Det var lækkert, at der blev bragt helt frisk mad ud til os, og snart fik vi serveret grillet kylling og fisk, pasta, brød og salat.
Barbeque dinner på White Sandy Beach
Da vi havde spist, blev der tændt et lejrbål på stranden, men vi gik ret hurtigt i seng, da vi var trætte efter en oplevelsesrig dag med masser af frisk havluft.

Efter en hyggelig nat i teltet kom speedbåden igen – denne gang med nykogte æg, friske brød og tilbehør.
Der arbejdes på bloggen

Efter morgenmaden pakkede vi vores ting sammen og sad lidt i solen og nød stranden, inden vi blev sejlet ind til havnen.

Mountain safari

Her stod vores næste guide Lido klar. Han skulle være vores chauffør på dagens ”mountain-safari-tur”. Vi hentede endnu en gæst, før vi begav os ud af byen og op til turens første udsigtspunkt. Det var super flot at sidde der på toppen med udsigt over den østvendte fjord Khor Al Najid.
Den smukkeste udsigt i Oman
Snart kom vores Toyota Sequoia på overarbejde, da vi begav os på en stejl køretur op i bjergene. Vi stoppede forskellige steder, hvor vi kunne se millioner år gamle fossiller og gamle klippetegninger af samme slags som dem, vi så i Tawi to dage før.
fossiler på klipper

Malerier på klippe

Det var en flot køretur til næsten 2000 meters højde og temperaturen faldt også markant, da vi kom op i de højder.
På firhjulstrækkertur i bjergene i Oman

Alt i alt har det været to fantastiske dage med Musandam Sea Adventure. Personalet har været utrolig venligt og smilende, og de har vartet os op på alle mulige måder. Vi kan kun anbefale denne fantastiske tur til andre, som måtte komme forbi denne del af Oman.
Stenlandskab i Oman
Og som noget nyt kan man også komme på luksus yachtcruise med det nye, flotte skib Rubba. Her er der blandt andet mulighed for at komme på tre dages cruise med to overnatninger i en af de seks dobbeltkahytter under dæk.
Luksusyachten Rubba i Oman

Skibe i Musandam havn
Følg os på Facebook og Instagram @twodanesontour, hvor vi lægger rejsebilleder ud og kommer med updates, når vi er på farten.
It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

• twodanesontour says:

Thank you for your comment. Yes, it’s a truly amazing place. We loved every minute of it.
      Happy travels
      Rasmus and Anne Marie

1. Musandam Oman is great place to visit. Easily accessible from UAE for holiday & weekends.

• twodanesontour says:

Thanks for your comment. Musandam is truly an amazing place and a great weekend get away from Dubai and UAE. We really enjoyed our time.