Nusa Lembongan

Vi har sagt farvel og tak for en skøn ferie til Martin og Sanne, da de skal mod Danmark en uge før os.

Bungalow no. 7

Efter en enkelt overnatning i Sanur på Bali, tog vi båden til ferieøen Nusa Lembongan. Her havde vi booket 3 overnatninger på Bungalow no. 7, som egentlig er et ret misvisende navn, da de ikke har en eneste bungalow, men til gengæld 18 værelser.

Swimmingpoolen på Bungalow no 7

Vi var med det samme vilde med øen og stedet, så inden vi gik i seng den første nat, havde vi booket 4 nætter mere. Her er dejlig roligt og fredeligt. Ingen råber taxa eller massage efter os, og mange lokale gør deres vante gøremål trods turisternes tilstedeværelse. Lige et sted for os!

Stranden hvor vi boede på Nusa Lembongan

Solnedgang på Nusa Lembongan

Fantastiske dykning

Egentlig ville vi have begyndt med en djævlerokkesnorkeltur, men vejret var ikke rigtig til det i starten af ugen, og snart havde vi meldt os under fanerne hos Bali Diving Academy. Vi havde hørt, at dykningen her omkring Nusa Lembongan skulle være rigtig god, med chance for at se manta rays (djævlerokker) og ind imellem også mola mola (klumpfisk!)

Vi har nu i fire dage i træk dykket fra ca. 8.30-13.30, slappet af om eftermiddagen og klaret den svære beslutning hver aften om, hvor vi skulle spise aftensmad.
Det viste sig, at rygterne talte sandt med hensyn til dykningen. Vi har sjældent set så farverigt og levende et koralrev som omkring øerne Nusa Lembongan og Nusa Penida. Det, at der så samtidig er massevis af fisk plus små ”overraskelser” på hvert dyk i form af skildpadder, moræner, hummere samt nøgensnegle i alle regnbuens farver, gør bare det hele endnu bedre!

Dykning med djævlerokker

Og belønningen kom endelig på fjerdedagen, hvor vejret nu var fint nok til, at vi kunne tage til Manta bay for at se, om vi kunne være heldige at dykke med djævlerokker. Som I kan se herunder, tilsmilede lykken os. Og selv om sigtbarheden kunne have været bedre, så var det en super fed oplevelse.

Vi vil da gerne lige give et enkelt råd videre. Der er ret meget strøm i vandet der, hvor djævlerokkerne opholder sig. Vi var blev advaret i forvejen og havde spiste hver en søsygetablet. Det var der flere andre på dykkerbåden, som ikke havde. De smed suppen, da vi igen var oppe over havets overflade.

Scootertur

Og pludselig, uden at vi rigtig havde bemærket det, var vi nået til slutningen af vores ferie i Indonesien.
Sidste rigtige feriedag lejede vi en scooter for at komme lidt rundt på Nusa Lembongan og Nusa Ceningan. De to øer er forbundet med en smal hængebro belagt med træplanker.

Broen mellem Nusa Penida og Nusa Lembongan

For at illustrere stemningen på øen så foregik lejen af scooteren ved, at vi bad om at leje den for en dag. Det skulle vi give 30 kr. for – vel at mærke inklusiv benzin. Så spurgte han, hvor vi boede, hvorefter vi fik nøglerne overrakt med ønsket om en god tur! Ikke så meget mistro,og ikke så meget papirarbejde!

Ceningan er noget mindre udviklet end Lembongan. Men begge steder er der gang i tangdyrkningen, og over alt blev vi mødt af glade og hilsende mennesker.

Tang er en stor industri på Nusa Penida

Nusa Penida

Frokosten blev indtaget på Panorama View Restaurant – og det kan man jo godt forstå den hedder, med denne udsigt:

Fantastisk udsigt over Nusa Lembongan

Dejlig middag på Indiana Kenanga

På den sidste aften havde vi bestilt bord på Lembongans fineste restaurant Indiana Kenanga. Den franske kok Clement Fouquere har tidligere arbejdet på en restaurant, som har modtaget 3 Michelin stjerner, så vi havde rimelig høje forventninger. Og vi blev ikke skuffede.

Forretter: Krabbe med grønt æble og limesauce samt kalvemørbrad, agurk og tun-aioli.

Krabbe med æble og limesauce

Kalvemørbrad

Hovedretter: Lam og due

Lam til hovedret

Duesteg

Dessert: Ja, de så så gode ud, at vi slet ikke nåede at fotografere dem, inden de var spist… men vi kan afsløre, at det var chokoladefondant med chokoladeis, som var så smagfuld, at det nærmest smagte som en frossen chokolademousse samt balsamico-kogte jordbær med lime/basilikum-is.

Drink inden aftensmaden

En fuldendt afslutning på en dejlig ferie.
Læs også: Gili øerne
Læs også: Ubud, Bali

Du er velkommen til at følge os på Facebook og Instagram @twodanesontour, hvor vi lægger flere rejsebilleder ud og kommer med updates, når vi er på farten.

It's only fair to share...Share on Facebook
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

1. Hej Anne Marie
    Tak for dine fine indlæg. Vi overvejer Nusa Lembongan og Gili Air med vores 3 unger (efter flere kommentarer på min side, om at lembongan skal opleves 🙂 ). Så oplever vi lidt af det hele. Både det turistede Gili og det mere afslappende Lembongan. Jeg vil bare høre dig, om du ved noget om transport mellem de to øer? Flere skriver man skal tage tilbage til Bali, og rejse ud derfra. Men tænker man kan rejse fra Lembongan til Gili. Folk skriver dog også at turen til Gili er lidt voldsom. Hvad siger din erfaring? Vi er ret ok med at rejse med vores unger, men de behæøver selvfølgelig helelr ikke være alt for vildt 🙂 Hvor længe vil du anbefale på de to øer? Vi skal ikke ud og dykke, men max snorkle, da den mindste ikke er et år endnu.

• twodanesontour says:

Hej Christina
      Tak fordi du kiggede forbi 🙂
      Der findes en båd, som sejler mellem Gili og Nusa Lembongan, men som du selv antyder, så kan det være en voldsom tur. Alternativet er at rejse over Bali, men det vil tage en hel dag. Bare bådturen fra Gili og ind til Bali var for mig rigeligt! Det er en meget lille båd, og det vippede meget, da vi var der.
      Rasmus har lige undersøgt lidt på nettet og han har fundet en katamaran, der hedder Scoot, som dagligt sejler fra Bali, via Nusa Lembongan til Gili. Prøv at tjek hjemmesiden http://www.gili-paradise.com Måske er det en mulighed?

Husk at være sikker på, at der er en strand, der hvor I bosætter jer på Lembongan. Der hvor vi boede, var der en mole, som man kunne gå på. Ved lavvande kunne man gå ned på “stranden” og det var også muligt at bade, men der var ikke sandstrand som vi forestiller os det. Længere henne af kysten var der sandstrand med mulighed for at ligge på stranden, bygge sandslotte mv.
      Da vi kørte rundt på scooter, så vi også andre steder på øen, som havde dejlig strand – men nogle steder er der voldsomme bølger. Så det er lidt en kunst at finde det helt rigtige sted. Spørg evt. hotellet inden I booker.

Du er velkommen til at spørge igen
      Venlig hilsen og rigtig god tur
      Anne Marie

2. Susan says:

Hej Anne Marie
    vi har booket 5 dage på Nusa Lembongang næste sommer. Vi har 2 børn på 12 og 14 år. Kan man komme rundt på øerne på anden vis en scooter – for det går nok ikke lige med 2 børn. For øerne er jo noget større end Gili øerne, hvor man kan gå til det hele eller hvordan?

På forhånd tak 🙂

• twodanesontour says:

Hej Susan
      Ja, du har helt ret. Nusa Lembongan er meget større – og meget mere kuperet! Øen er bjergrig, hvor Gili-øerne er nærmest flade øer, og hvor transporten ofte foregår pr. hestevogn.
      Som du kan læse, lejede vi jo scootere, og de taxaer der er, er pickup trucks, hvor man sidder på bænke på laddet. Jeg har også læst et sted, at man kan leje golfbiler, men kan ikke huske, at vi så nogen.
      Fordi øen er så lille, som den er – og konkurrencen derved mindre, er transport generelt dyrere end på Bali.
      Glæd jer rigtig meget – Nusa er et skønt sted, synes vi!